вівторок, 14 листопада 2017 р.

Гідний мінімум.

"Я мушу допомагати, щоб хоч якось виправдати своє існування" - сказала мені одна молода дівчина після розповіді про те, як її мама постійно їй повторювала, що вона (донька) нікому не потрібна.

Я подумав, що вона була б прекрасним кандидатом для роботи волонтером чи працівником соціальної сфери. Допомагати-допомагати-допомагати... А тоді я почав згадувати всіх своїх знайомих, які своїм внутрішнім законом прописують ідею про те, що вони повинні "рятувати світ".

Публікація, звісно,  не про моїх знайомих, а просто про людей, схильних до самопожертви. Ці люди працюють, вливаються в організації, що турбуються про інших, без кінця волонтерують, працюють за копійки і ... створюють умови для того, щоб виникала ідея, що так і має бути.

Тоді з'являються ті, хто починає говорити, що це нормально, що хотіти більшого - це наглість. Вони починають апелювати до цінностей і переконувати всіх, що бути убогим і погамовувати свою злість - це і є основні достоїнства справжньої людини - лише тоді її справді можна любити. І, найсумніше, що вони потрапляють просто у ціль, бо завжди знаходяться ті, в кого є переконання, що "вони мусять допомагати, щоб хоч якось виправдати своє існування".

І це одна з основних ідей маніпуляції цінностями - подати їх у вигляді, в якому всі повинні працювати на ідею "світлого майбутнього", а вдома боротись за виживання. Радянський союз розпався, але ідеї його все ще міцно живуть у наших серцях.

Мені хочеться в цій статті сказати всім, хто має якусь відповідальність перед іншими людьми - пам'ятайте, що навіть найбільші і найкращі ідеї може зруйнувати дріб'язковість. В сьогоднішній публікації, власне, фінансова дріб'язковість. Якщо ви не дбаєте про тих, за кого відповідальні, якщо нав'язуєте їм псевдоцінності стриманости і мовчання, то кращі з ваших соратників, поціновувачів чи просто співпрацівників одного разу залишать вас. Ті, хто міг бути вашим вірним союзником протягом довгого часу, піде шукати кращої долі, бо захоче більше вірити в себе.

Моя наставниця завжди мені говорить: "Там де, здається, ми втрачаємо, ми, насправді, набуваємо". Без кого не може працювати жодна найкраща ідея в світі? - без команди, без працівників, без друзів. Тому мені так хотілось написати кілька слів про те, що коли ми економимо на людях, то втрачаємо більше, ніж можемо, на жаль, передбачити.

Тепер знову трохи до цінностей і волонтерства: так, добрі справи робити гоже, волонтерство вітається, інколи можна стерпіти скруту заради результату, але коли це перетворюється в систему і ми чуємо лише вимоги, то наш запас ентузіазму дуже швидко вичерпується.

Гідний мінімум - ось добра формула для тих, хто прагне говорити про цінність убогості. Її також навчила мене моя наставниця, так що тут я просто ділюся тим, що сам отримав. Коли ви плануєте великий проект заради змін у суспільстві, пам'ятайте, що виконавці цього проекту мають мати добру їжу, якісний одяг, гідні умови праці і добрий відпочинок. Це не розкіш - це базові потреби людини. І це перше, про що ми повинні подбати, щоб опісля говорити про ідеї посвяти, вирозумілості і готовності до волонтерської діяльності.

Коли ми говоримо людям, що вони повинні дякувати за низьку зарплату, бо вони працюють за ідею - це маніпуляція - свідома чи несвідома. Якщо ж ми приймаємо такі правила, у нас, швидше за все, серйозні труднощі з повагою до себе і відчуттям власної гідності.

Ще одна цитата моєї клієнтки: "Якщо я не думаю, то дозволяю собі не вирішувати". Ідеальна кандидатура, щоб нав'язати їй ідеї жертовності. І то не лише на роботі, а й в стосунках. Інколи ми жертвуємо собою заради ідеї, заради чоловіка/дружини, заради вищої мети. І вже скоро по трохи ненавидимо і роботу, і чоловіка/дружину, і вищу мету загалом. І тоді стикаємось з ще одною проблемою - не дозволяємо собі цього невдоволення висловити, бо не віримо, що можемо мати щось краще. І тоді знову повертаємось до ідеї: "Якщо я не думаю, то дозволяю собі не вирішувати".

Я вірю в те, що потрібно говорити про свої потреби, треба вміти говорити про гроші, треба вміти говорити про власне невдоволення. І ще більше я вірю в те, що треба вміти слухати і чути про все вище написане, і то слухати дуже уважно, бо справа стосується гідності.

Дріб'язковість може погубити найкращі ідеї.

Дякую своїй наставниці, що постійно мене цього вчить.

До зу... Я десь поруч.



4 коментарі:

  1. Треба вміти говорити про гроші. Дуже важко це робити в організації батьків, тому що важко платити за кожний пчих там, де маленький бюджет. Коли є лмгоана робота зі зрозумілим функціоналом вона точно має бути оплачувага. А є дрібниці, яким навіть важко скласти ціну але робити їх треба. І ти просто як керівник- попрошайка всіх кого можеш поосиш. А волонтерами не прикриєшся, то ж маніпуляція?

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую, п. Ларисо, за коментар. Ні, тоді це не маніпуляція. Стаття, власне, про те, що є волонтери, які не працюють, а допомагають - це супер. А є працівники, про яких треба дбати і тоді вони можуть допомагати у відповідь. Я не за те, щоб платити за кожну крихту, я за порозуміння, де є оплата праці з однієї сторони і вирозумілість з іншої. Без маніпуляції з обох сторін.

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую. Зі мною було саме так, коли опинилася в скрутних обставинах... Робота в благодійній організації презентувалася як найперша винагорода за труд фахівців, і вже до цього - трошки грошенят. Так само було з відпочинком: "Дівчата, за що вам платить? Вас цілий місяць не буде на роботі!" Про які базові потреби мова! Хай люди їдять свою роботу та вдягаються у неї! Я вдячна за тей досвід. Говорити, чого насправді потребуєш, приймати певні умови чи відмовлятися від них, якщо останні загрожують власній гідності... Тільки так.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за відвертий коментар. Лише погоджусь за Вами: Тільки так!)))

      Видалити