вівторок, 12 грудня 2017 р.

Доброзичливість до себе.

Я інколи веду розмови з Богом. Такі дуже непрості розмови з Богом. Є питання, які змушують нас кричати ненавистю. Я кричу, коли чую про біль... біль дітей, що зазнають скривдження.

Напевне, це відчуття загострилось, коли народився мій син Ярема і я по-новому переоцінив беззахисність дитини у цьому великому світі. Я тривожний батько.

Коли ти про щось починаєш хвилюватись, твій мозок працює таким чином, що зі всього потоку інформації він вибирає ту, що стосується твоєї тривоги. Так і сталось, що я почав більше помічати різних публікацій на тему жорстокого поводження з дітьми. Чого варті лише "Брати Карамазови" Достоєвського. Все це змішувалось у моїй голові, я ставав клієнтом сам у себе - до речі, таким непростим клієнтом, якому нічого не допомагає.

Я давно думав, що потрібно написати щось з цього приводу. Але... в мене не було жодних ідей, як моя публікація може мати якийсь сенс для тих, хто її прочитає. Бо я завжди відчував лише безвихідь і непогамовану злість.

Нещодавно я прочитав у Фейсбуці ще одну таку саму історію про хлопчика Іванка, що його постійно били батьки, але який любив увесь світ. Мені було дуже сумно і я не знав, що робити з цим сумом.

А через кілька днів (сьогодні) я мав прочитати черговий семінар на тему "Доброзичливість до себе" на програмі "Медико-психологічний і соціальний супровід осіб з особливими потребами" в Католицькому Університеті.

Група мені вже була знайома, це дуже відважні дорослі люди, яким можна довіряти. Також група, звісно, має достатній ресурс, так як давно згуртована. І я вирішив поекспериментувати.

Бо нам так важко говорити про те, з чим ми не даємо собі раду. Нам хочеться втекти, хочеться оминути, забути, не бачити. Думаю, я дуже хвилювався, власне тому, що сам боявся вправи, яку мав представити групі. Суть її полягала в тому, що я розказував історію і давав групі кубики, кожна грань якого мала інший малюнок. Кожен учасник групи міг кинути кубики один раз і відповідно до того, які грані випали, продовжити історію. (Як, врешті, зауважила одна учасниця групи, кубики слугували якорями, щоб не відплисти у історії надто далеко).

Так як тема була доброзичливість, то я запропонував на перше коло кожному сказати, що він думає про доброзичливість до себе. І саме в цьому колі стався мій власний інсайт, навіяний роздумами групи, що доброзичливість до себе - це також і смирення. Я чув це вже багато разів, але тут воно вляглось в карту історії, яку я мав розказати.

Історію я переказав, прочитану у Фейсбуці (вона не належить мені): Мене звати Іван і мої батьки мене постійно б'ють. Вони називають мене виродком і кажуть, що я невдячний. Але я так намагаюсь бути чемним. Я так їх люблю. Знаєте, я просто не можу не любити. Коли я приходжу до школи, то люблю всіх, хто там є. Але під час перерв я сиджу самотньо в класі, бо в коридорі мене також постійно б'ють і називають нікому не потрібним дебілом. Але я все-рівно їх люблю. На вулиці я мерзну, бо зараз зима, а я в тонкій курточці, а додому йти боюсь. Сьогодні я отримав двійку і знаю, що мене знову битимуть. Так і сталось: мама боляче вдарила мене, потім кілька разів била мене ногами, поки я лежав на підлозі і сказала: "Незабаром прийде батько, от він вже тебе провчить, виродку". Я тихо лежав і гриз печиво, що лежало в моїй кишені. Я не розумів, чому вони мене не люблять, адже я так їх люблю і я так стараюсь бути кращим.
Батько вдарив мене дуже боляче, потім ще раз і ще раз. Я відчув біль і зрозумів, що всередині щось зламалось. Я більше не відчував свого тіла. Вони пішли, а я лежав один на підлозі...

А тоді було моє завдання групі, щоб кожен розказав продовження цієї історії, пам'ятаючи про смирення...

Це було непросто. Я слухав історії і це була наче терапія для самого себе. Я дозволив собі поринути у різні варіанти болю, що їх розказували учасники семінару. І це те, що спрацювало - бо я вперше дозволив собі настільки заглибитись у травму дитини, стільки разів пережити безкінечну біль, стільки разів побувати у різних варіантах одного і того ж болю.

Це була також і основа терапевтичного ефекту, який потім відреаговувала група - заглибитись в травму - навіть якщо дуже болить (але якщо для цього є ресурс).

Тоді стає легше. Біль більше не виснажує тебе зсередини, він виливається з тебе з кожним новим варіантом тієї ж самої історії.

Півтора години ми говорили про Іванка, а потім кожен записував, що таке для нього Смирення.

Звісно, в групі було багато злості на батьків, багато магії щодо зцілення і райдужного майбутнього, багато надії на те, що от батьки вже врешті схаменулись і полюбили Івана, було самогубство і багато-багато розчарування у любові до всього світу - бо ж не може Іван любити цей світ, де його лише б'ють... (?)

Я слухав ці історії і щось в мені народжувалось. Моя власна історія смирення.

В мене були три кубики, на яких намальовані були будинок, замок і небо: "Через кілька років Іван лежав на ліжку у закритому на замок будинку-інтернаті. Він не міг поворухнутись. Батьки так ніколи і не прийшли його провідати, однокласники так і не написали йому листа з побажаннями одужувати, зламаний хребет так ніколи і не дав йому можливості знову стати на ноги. І все ж Іван лежав і думав, що йому дуже таки пощастило, бо його ліжко було біля вікна і він міг цілими днями дивитись в небо...".

Смирення - це безкінечно довго дивитись в небо.

Ця фраза далась мені дуже непросто. Далі мені потрібно було відреагувати якось для групи, адже я сам затіяв цю вправу. Говорячи групі, я говорив самому собі:

Звісно, біль Іванка викликає у нас злість. Це нормально. І нам так хочеться врятувати його, подарувати йому надію. І точно, нам здається, що це неможливо любити світ, який тебе зовсім не любить.

В історії, яку я читав, Іванко помер і батьки так його жодного разу і не навідали у лікарні. Але він не перестав любити світ.

Бо любов - це потреба. Так, ми можемо любити навіть коли нас б'ють, можемо любити увесь цей божевільний світ, бо мусимо принаймні сподіватись на крихту тепла, яку прагнемо заслужити навіть ціною постійних страждань.

Так, інколи наші батьки так і не приходять до нас, щоб допомогти нам, не стають кращими, не розкаюються і не відчувають провини за скоєне.

Смирення в таких обставинах - це наче якесь відчуття миті, яку наповнює лише, власне, саме відчуття часу. Може це і є Божа присутність.

Нам не хочеться у це вірити, але в нашому світі є речі, які ми не можемо виправити, на які ми не можемо вплинути: дітей б'ють, продають, розрізають на органи, гвалтують...

Але ми не можемо про це не говорити, бо це правда. Я не маю рішень, але я думаю, що смирення для нас в такому випадку - не зневіритись у світі, де стаються всі ці жахливі речі.

Одна моя близька подруга сказала мені: "Може тому ми і придумали Ісуса, щоб хтось зміг розділити з нами наші страждання."**

Доброзичливість до себе - це смирення приймати те, що ми не можемо змінити, це вміння говорити правду і не боятись визнавати, принаймні, для себе, що у світі стаються речі, про які ми б воліли не знати.

Доброзичливість до себе - це правда, яку я можу визнати перед собою.

Семінар не вийшов простим, але він був ємнісним. Ми пішли додому із запитаннями.

Я знаю, що ті, хто кривдить дітей, найчастіше не читають такі публікації, проте я таки хочу вас дещо попросити: запам'ятайте - чужих дітей не буває!

Після цього було багато ресурсу; ми визначили доброзичливість через три слова: смирення, свобода і асертивність, але про це згодом...

До зу... Я десь поруч...

* Я запитав дозволу у групи опублікувати їхні відповіді на запитання, що таке доброзичливість і що таке смирення. Ось кілька з них.

Що ці слова означають для вас? - спробуйте написати у коментарях.
  • Доброзичливість - це хто ти і що ти сам в собі.
  • Доброзичливість - це те, що ми кидаємо в світ, як в дзеркало.
  • Доброзичливість - це час для себе.
  • Доброзичливість - це мир в собі.
  • Доброзичливість - це правдивість (вміти кричати також).
  • Доброзичливість - це кричати... і це зупинятись...
  • Доброзичливість - це дозволити собі бути.
  • Доброзичливість - це не зраджувати своїй свободі.
  • Смирення - це приймати все так, ніби тобі це давали з любов'ю і як любов.
  • Смирення - це дякувати, не виставляючи рахунки.
  • Смирення - це довіряти течії.
  • Смирення - це прийняти світ, який створив Бог.
  • Смирення - це вміння не нарікати.
  • Смирення - це прийняття реальності.
  • Смирення - це небайдужість до себе.
  • Смирення - це приймати біль і пробувати усміхатись.
  • Смирення - це вміння приймати свою безпомічність, неповносправгність і те, що я не можу змінити.
** Я навмисне прописую тут "придуманого Ісуса", бо у звичайному людському вимірі я не маю відповіді на запитання: "Чому?"

2 коментарі:

  1. як непросто бути доброзичливим до себе...але це єдиний шлях до доброзичливості до іншого...довгий шлях...про нього легше говорити, ніж йти, але"Дорогу осилит идущий". Бажаю нам всім міцного взуття)) Дякую Вам, дорогий Володимире, за Вашу працю і Вашу небайдужість до світу,з повагою,Окс.Вин

    ВідповістиВидалити
  2. дуже влучний матеріал тривожного тата, який зараз мені, тривожній мамі, допомагає поскладати в голові думки, єдине "але": якщо відкритися на допомогу Ісуса живого, на дію Його Жертви, приймати Святі Тайни - Його Тіло і Кров у цьому наміренні, тоді поскладати буде ще легше, точніше - тільки так і можна докінця посладати те, що людському розумінню не піддається...

    ВідповістиВидалити