вівторок, 18 липня 2017 р.

Смирення.

Сьогодні я хочу розказати одну історію, яка тривожить мене вже кілька тижнів. Назвемо цю історію вигаданою і скажемо, що будь-яка схожість із реальними людьми є випадковою і не задумувалась автором, як реальна.

Уявіть собі кімнату, де бавиться багато дітей. Між ними ходить багато дорослих, що не надто зайняті якимись важливими справами. В кутку цієї кімнати бавиться четверо дітлахів: два хлопчика і дві дівчинки. Віку приблизно семи-восьми років. У дітей є особливі потреби: один хлопчик тотально незрячий, інші діти слабозорі. Тотально незрячий хлопчик сидить на стільці, склавши разом ноги, на яких він чемно тримає руки, спинка пряма. Інші вовтузяться біля нього. Хтось із дорослих дає їм пакетик з цукерками і діти починають витягувати найсмачніші, розгортати і їсти. Цього не робить лише хлопчик, бо не бачить пакетика. Коли ж він розуміє, що відбувається, то починає запитувати: "Ви що, їсте цукорки? Ви цукорки їсте? Я теж хочу. Дайте мені цукорку також". Діти на мить застигають, шукають серед солодощів льодяник, вкладають йому в руку і продовжують вибирати для себе найсмачніші солодощі. Хлопчик бере льодяник, розгортає, запихає собі до рота і радісно насолоджується. За якийсь час ситуація повторюється за тим же сценарієм: хлопчик запитує і просить цукерку, діти знаходять льодяник, він його смиренно смакує.

Інколи я ще собі уявляю, як цей хлопчик годинами штивно сидить на дивані і слухає радіо - він один, і його самотність - єдине, що належить йому по-справжньому.

Одна моя незряча подруга сказала мені, що такі історії справді трапляються між тотально незрячими і слабозорими дітьми і це не є аж такою дивиною.

Сьогодні я розказую цю історію не для того, щоб показати жорстокість дітей - ні: діти - завжди лише діти - вони діють інтуїтивно і завжди в своїх інтересах; і не байдужість дорослих - дорослі інколи роблять лише те, що вони вміють, а вміють вони не все; і ця історія точно не про несправедливість світу: світ - це лише холодна реальність - для всіх.

Метою моєї сьогоднішньої публікації є трішки дослідити смирення.

Адже хлопчик, що смиренно слухає радіо, живе всередині багатьох з нас. Живе тихенько і ми часто смиренно приймаємо нашу долю, думаючи, що це єдине, що ми можемо зробити у цьому житті*

Більше того, ми часто говоримо, пишемо, читаємо про смирення сподвижників чи, наприклад, людей з особливими потребами - про красу цього явища, про цілющу силу смирення. Ми говоримо про те, що розумово-неповносправні люди вчать нас жити серцем, приймати все довкола, бути відкритими до страждання. Про це читають семінари, організовують реколекції і я зі всім цим погоджуюсь. Але...

Але якщо для багатьох з нас такі перетворення дають можливість побачити справжню красу світу, то для інших смирення стає справжньою пасткою. Бо зі смиренням буває дуже зручно: не знаю, чи ви погодитесь, але смирення так часто веде до бездіяльності і до безвідповідальності. Нам інколи так зручно прикриватись цим чарівним словом, щоб не робити ніяких змін у своєму житті, щоб не наважуватись на рішучі кроки, відважні вчинки - в смиренні так зручно інколи заміняти справжнє життя меланхолійним існуванням.

Маленький тотально незрячий хлопчик живе в багатьох нас. Так, він справді не може діяти - не може, бо не знає про свою смиренність. Це ключова відмінність. Але ми знаємо.

Ми беремо цю смиренність із свого минулого, бо часом це єдина можливість вижити у непростому світі дитинства**, але в дорослому житті не набуваємо навиків відстоювання власних інтересів чи свого життя загалом.

Справді, ми не завжди обираємо для себе смирення, інколи ми отримуємо його без вибору, але інколи ми користуємось ним, щоб нічого не робити.

Тому деколи мені просто хочеться сказати: Та не будьте аж такими смиренними - просто почніть робити те, що повинні.

До зу... Я десь поруч.

* У наступній публікації я спробую написати кілька думок про зумовленість нашої дорослої поведінки дитячими переживаннями.
** Поведінкові стратегії дитинства (в даному випадку: уникати конфліктів, ховатись, втікати тощо...) справді часто дають нам можливість вижити, але у дорослому віці можуть заміняти нам справжнє життя.

7 коментарів:

  1. Володю, чудові роздуми дякую тобі).

    ВідповістиВидалити
  2. Знаєш, оте смирення-воно, як повільне тління, з якого навряд чи загориться полум"я.А життя-вогонь, тому треба горіти.Запалімо цю іскру життя у собі і в тих, хто поруч.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. п. Люба, я певен, що ви запалюєте життя у всіх, хто є навколо Вас)))) Дякую за коментар)

      Видалити
  3. Володя, мені ось на саме цей твій допис захотілося відгукнутися. Всі подібні ситуації зачіпають за живе.Для кожної дії, навіть наміру, так потрібна відвага. Для відваги потрібен стобур, від якого вона йтиме вгору. на захист. на боротьбу, на розвиток. Так важливо відчувати з чого живиться цей, чим наповнюється.Часом гордістю й радістю здіяного, часом розпачем помилки чи провиною бездіяльноті. смутком завмирання.
    Думаю про те, що є для мене смиренність у безвідповідальності і наважуюсь написати три листа своїм друзям з закордону. попри страх зробити граматичну помилку, попри відстань і час. який минув із останньої зустрічі багато років тому.Листи, в яких вибачаюсь за відсутність, мовчання і прохолодність у страху відкинення.
    Наспавді , це важко прийняти рішення про бездіяльність. Скоріше , воно продиктоване внутрішнім відчуттям неспроможності бути важливим комусь, хто проявить увагу і терпіння. Тоді ти розумієш. що сидячи у кутку , тебе всі бачать,але не хочуть приймати і помічати. і ти , поволі стаєш переконувати себе. що ти непомітний . І замикаєш себе на своїх думках. Неможливість подолання перепони, стіни схиляє до бездіяльності. Відсутність сил до рішень готує програму "втрати зору". Не можу міняти - не буду бачити - не буду переживати.

    а знаєш, чогось подумлось зараз, того хлопчика обняти дуже хочеться і не відпускати і розказати йому вірш Гмільова "Жираф"

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Николай Гумилев

      Сегодня, я вижу, особенно грустен твой взгляд,
      И руки особенно тонки, колени обняв.
      Послушай: далеко, далеко, на озере Чад
      Изысканный бродит жираф.

      Ему грациозная стройность и нега дана,
      И шкуру его украшает волшебный узор,
      С которым равняться осмелится только луна,
      Дробясь и качаясь на влаге широких озер.

      Вдали он подобен цветным парусам корабля,
      И бег его плавен, как радостный птичий полет.
      Я знаю, что много чудесного видит земля,
      Когда на закате он прячется в мраморный грот.

      Я знаю веселые сказки таинственных стран
      Про черную деву, про страсть молодого вождя,
      Но ты слишком долго вдыхала тяжелый туман,
      Ты верить не хочешь во что-нибудь, кроме дождя.

      И как я тебе расскажу про тропический сад,
      Про стройные пальмы, про запах немыслимых трав...
      - Ты плачешь? Послушай... далеко, на озере Чад
      Изысканный бродит жираф.

      Видалити
  4. Жень, ти дуже емпатична. І я погоджуюсь зі всім, що ти пишеш. Нам дуже важливо зрозуміти, чому людина втратила можливість діяти і зайшла в оту "смиренність". Просто інколи, я думаю, треба таки наважитись на дії (вийти з отого кутка, в який тебе загнало життя). Просто наважатись на зміни, а не облаштувати в тому кутку собі зону комфорту. Це непросто, але маленькими кроками). Я вірю в кожного, хто наважується на зміни. Сподіваюсь, ти таки напишеш ці три листи)

    ВідповістиВидалити